Butoane

vineri, 4 decembrie 2015

Naivitate pe facebook.

Vad tot felul de mesaje manipulatoare si vorbe de duh pe facebook, care dau bine, insa realitatea le cam bate la fund. Multe dintre ele sunt promovate desi nu sunt scrise corect, iar altele sunt motivante, le citim, dam like si poate si share si ne continuam viata in acelasi stil.

Insa ce ma intriga, este cand vad mii de oameni care in speranta ca pot castiga ceva (de cele mai multe ori, un telefon) "participa" la acel concurs.
Unii ar da vina pe saracie, altii spun ca psihologic ne place sa castigam ceva, orice!

De fapt, dupa pare mea, este putin din toate. Dar sunt de parere ca saracia nu este un element favorizant, ci de fapt au succes aceste "concursuri" pentru ca sunt ajutate de naivitate. Poti fi sarac si banuitor!

Am vazut sute de astfel de concursuri. De fiecare data este vorba de acelasi mecanism de manipulare:  1. O vedeta (Andra, Maruta, Connect-R etc.) cu o ocazie speciala sau care doreste sa-si fidelizeze fanii, organizeaza un concurs cu un premiu pe care l-ar putea folosi oricine sau care ar fi la randul sau un cadou perfect (un telefon mobil de ultima generatie) si al carui valoare nu este de neglijat.

2. O companie promoveaza un produs sau doreste sa-si faca reclama printr-un concurs (masini, smartphone-uri etc.).

Toate aceste concursuri au ca regulament aceleasi conditii, si anume ca fiecare participant sa parcurga pasi  de promovare a concursului: Like, Comm, Share. In ceea ce priveste conditia de a adauga un comentariu anume, face parte din ritualul ca acel concurs sa para veridic; la fel si detalii despre data la care se face extragere si prin ce metode se alege si declara castigatorul/castigatorii.

Aceste concursuri nu sunt nascocite de romani, ele au fost copiate, bineinteles!

Insa ce convinge cel mai bine, este faptul ca pe participanti nu ii costa nimic (aparent).
"Ce daca o fi teapa, nu ma costa nimic!"
 Trebuie doar sa urmeze pasii si s-au inscris. Iar anunturile contin fotografii convingatoare (ca in imaginea de mai sus): se arata premiile, vedeta tine premiul in mana, premiile sunt impreuna cu chitante doveditoare de achizitie sau au funde de cadou.

Din pacate, cei bineintentionati, cei care organizeaza concursuri pe bune, au parte de mai putina incredere din cauza acestor concursuri fake. Asa cum se intampla cam despre orice. Oamenii care chiar au nevoie de ajutor, nu mai sunt credibili din cauza unora care au profitat de pe urma emotiei umane.

Insa de ce cineva ar organiza un concurs si ce ar avea de castigat?

Pai aceste concursuri nu sunt organizate doar pentru a se bucura de atentie, ci sunt afaceri in toata regula. In primul rand nu sunt profile reale. Impostorii se folosesc de imaginea vedetelor in cauza. Imaginile postate de cele mai multe ori sunt copiate de pe net sau chiar de pe paginile vedetelor, insa cu un alt mesaj.
Ceea ce pare a fi gratis pentru cineva, inseamna un capital pentru altcineva. Acest capital este LIKE-ul (sau orice inseamna un capital pe canalele virtuale - youtube etc.).
Pentru unii un concurs ar costa mai putin decat daca ar plati facebook-ul pentru acea reclama, insa acestia sunt cei bineintentionati. In cazul celor care organizeaza un concurs fake, are ca scop sa stranga cat mai multe like-uri etc.. Cu cat se strang mai multe like-uri, cu atat pagina aceea valoareaza mai mult. De aceea trebuie sa fie cat mai promovat concursul de fiecare participant.
Intr-un final, pagina se vinde, se modifica numele, se sterge continutul de pana atunci, dar like-urile raman. Like-uri care aduc o imagine de seriozitate si de notoritate si cel mai important, mesajele postate ajung instat la cat mai multi oameni.

In concluzie, ce-i gratis ar putea costa mai mult!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu